WERKEN AAN EEN PEDAGOGISCHE GRONDHOUDING
Gelukkige kinderen beschikken over zelfstandigheid, zelfrespect, zelfvertrouwen en zelfbeschikking. Kinderen ontwikkelen dat niet zomaar, daarin heeft de leerkracht heeft daarin een belangrijke taak. Jij doet ertoe!
In deze opleiding leer je onder andere:
Voor veel dilemma’s of ingewikkelde situaties, heb je als leerkracht altijd een expert bij de hand: het kind zelf. Zelf oplossingen bedenken en invoeren kan natuurlijk, maar maak de situatie bespreekbaar en je zult zien: kinderen hebben vaak goede, rechtvaardige en bruikbare oplossingen. Betrek ze dus.
Wanneer je als volwassene in de groep dingen ziet gebeuren, kun je hierop inspelen door het direct met de kinderen te bespreken. Zoek samen met hen naar mogelijkheden en antwoorden. De kinderen zullen zich betrokken en medeverantwoordelijk voelen voor de uitvoering.
Ze leren open zijn naar elkaar en elkaar op de hoogte houden. Dit beperkt zich niet tot één moment of incident, maar de hele dag door. Zo oefenen ze hun (deel)vaardigheden.
Het accent in deze opleiding ligt op het inoefenen van deze vaardigheden in de praktijk van alledag.
Je ontwikkelt een doorgaande lijn door de hele school. Je rondt de opleiding af door het schrijven van een document waarin in beeld wordt gebracht wat er van de pedagogische basishouding van de leerkracht verwacht wordt.
Een deelnemer heeft als vooropleiding de PABO of een andere pedagogische- didactische opleiding op HBO-niveau afgerond.
De studiebelasting bedraagt 84 uur: 3 EC’s
We verzorgen deze opleiding door het hele land. Wil je meer weten over opleidingsplaatsen, data en kosten, neem dan contact met ons op.