TRAINERS TRAINERS TRAINERS TRAINERS TRAINERS TRAINERS TRAINERS TRAINERS
Sigrid Reitsma

Sigrid Reitsma

 

Onderwijs waarin ieder kind zich gezien en gehoord voelt, dat is mijn drijfveer. Jaren geleden, toen ik tijdens een stage terecht kwam op een school waar kinderen echt zichzelf mochten zijn, is mijn liefde voor onderwijs geboren. Zo kan het dus ook, dacht ik. Na allerlei functies binnen het onderwijs gehad te hebben, werk ik nu voor HetKan!

Ik sta graag in verbinding met anderen. Vanuit  een open, vrolijke en nieuwsgierige houding samen met onderwijsprofessionals op zoek gaan naar hoe je recht doet aan verschillen tussen kinderen en dit in de praktijk vorm geeft, geeft mij energie.  Zo draag ik graag bij aan goed onderwijs.

 

 

Samen het leven leren!

Hilde Paulsen

Hilde Paulsen

Echt horen wat kinderen zeggen, echt voelen wat ze nodig hebben, écht begrijpen wat ze bedoelen, dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe ga je die verbinding aan? Hoe bouw je die relatie zorgvuldig op? Hoe begrens je liefdevol? En hoe geef je dan je onderwijs goed vorm? Ik ben er van overtuigd dat kinderen optimaal kunnen ontwikkelen in een omgeving waarin dat alles in balans is. Dat vraagt van een stamgroepleider om flink wat zelfinzicht, reflectie en zeer zeker ook een gezonde dosis humor. Ik motiveer, inspireer en stimuleer anderen graag om het onderste uit (Het)Kan te halen. Een gelukkige klas en een gelukkige stamgroepleider leren samen immers het meest.

 

Zonder relatie, geen prestatie!

Judith Flux

Judith Flux

Mijn passie voor onderwijs is ontstaan toen ik zelf op de basisschool zat. Een sterk en veilig pedagogisch klimaat is de basis voor ieder kind om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Na 20 jaar als groepsleider in het (jenaplan)onderwijs en tevens op de pabo te hebben lesgegeven, werk ik nu voor HetKan!

Inspireren, vragen (durven) stellen en samen werken aan onderwijs waar ieder kind èn iedere groepsleider gelukkig is!

Peter te Riele

Peter te Riele

Mijn hart klopt voor goed onderwijs en adequate opvoeding met als doel dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Daarom probeer ik onderwijsprofessionals en ouders te inspireren om dat op een afgestemde wijze te doen. Ik geef les, ik publiceer, ik inspireer en ik doceer.

 

Ik zie altijd kansen, talenten, nieuwsgierigheid en mogelijkheden. Een belangrijke motor voor de ontwikkeling van leerkrachten, studenten, ouders, leerlingen. Als ik die aan de praat krijg, gaan hun ogen twinkelen... en die van mij ook. Met verlangen, zelfvertrouwen en zelfinzicht heb je de ingrediënten te pakken om iemand boven zichzelf uit te laten stijgen. Daar kun je elkaar geweldig bij helpen.

 

 

'Je gaat het pas zien als je het door hebt: met minder meer doen!'

Carolyn Nagtzaam

Carolyn Nagtzaam

Ik heb mijn hart verloren aan het onderwijs, in het bijzonder aan het jonge kind.

Ik ben ervan overtuigd dat kinderen toegerust zijn voor hun eigen ontwikkeling en ga er vanuit dat kinderen heel veel zelf kunnen.

Kinderen ontdekkend, onderzoekend, ervarend laten leren, daar geloof ik in. Als trainer neem ik mensen graag mee in het kindgericht werken. Ik inspireer met prachtige praktijkvoorbeelden die we vervolgens verdiepen. Daarna maak ik samen met hen de vertaalslag naar de praktijk.

 

‘Geef ze de ruimte!’

Aniek Melis

Aniek Melis

Tijdens mijn stages op de Pabo en mijn eerste jaren in het onderwijs was ik op zoek naar ‘iets’ wat ik mistte. Later bleek dit ‘iets’ wat ik zocht, een visie te zijn die ik vond in het Jenaplan, waar het pedagogische concept zo verweven is in de dagelijkse praktijk. Ik bloeide op in mijn rol van leerkracht naar stamgroepleider op Jenaplanschool Antonius Abt in ‘s-Hertogenbosch, waar ik de afgelopen 8 jaar geniet van het werken aan een gelukkige stamgroep. De laatste jaren houd ik me daarnaast ook bezig met verschillende onderwijsontwikkelingen binnen de school en voor ‘t Kan ook bij andere scholen. 

Mirjam de Jager

Mirjam de Jager

Wat we kinderen gunnen: de ruimte om zich optimaal te ontwikkelen, dat gun ik ook alle teams in de kinderopvang! Ik ben van nature nieuwsgierig naar het mooie van mensen en het versterken daarvan. Ik loop graag een stukje op met teams om hen te prikkelen, te inspireren en nieuwsgierig te maken. Om samen te bouwen aan nóg mooiere kinderopvang.

 

“Als je een schip wil bouwen, moet je werklui niet opdragen hout te verzamelen, niet het werk verdelen en orders geven. Leer in plaats daarvan mensen eerst te verlangen naar de eindeloze zee”.

 

Tijdens mijn 9 jaar in de kinderopvang inspireerden de 10 ankers van Het Kan ‘mijn’ teams. En stiekem nam ik de inspiratie ook mee naar huis (waar twee kinderen rondlopen). Als trainer bij Het Kan geef ik deze inspiratie graag door.

Marieke Regeling

Marieke Regeling

Ik ben kinderoefentherapeut en heb jarenlang kinderen behandeld en begeleid in hun motorische ontwikkeling. Na een tijdje begon het te kriebelen en wilde ik mijn kennis doorgeven. Ik geef nu met veel plezier scholing aan paramedici en pedagogisch medewerkers. Het is heel fijn om daarbij samen te werken met de bevlogen mensen van Het Kan!

Ik word blij van kinderdagverblijven en scholen waar de motorische ontwikkeling alle aandacht heeft, zonder dat het schoolse lesjes worden. Ik geloof dat dit kinderen helpt om op alle gebieden het beste uit zichzelf te halen. Ik hou ervan om in trainingen kennis en structuur te bieden, om vandaaruit vol enthousiasme en met veel creativiteit aan de slag te gaan.

 

 

‘Doe ook de kleine dingen met de grootste liefde.’

NETWERK NETWERK NETWERK NETWERK NETWERK NETWERK NETWERK
Jeanette v. Oijen

Jeanette v. Oijen

Communiceren met beeld en ruimte 

Zowel pedagogisch als kunstzinnig opgeleid, combineer ik beide disciplines al jaren met veel plezier. Mijn werkgebied is de afdeling communicatie in een kinderopvang. Ik breng in beeld wat er zich in en rond de organisatie afspeelt en vertaal de visie van onze organisatie naar de inrichting van de ruimtes waar de kinderen spelen. 
Mijn streven is altijd een sfeervolle uitdagende ruimte creëren die steeds nieuwe onderzoeksvragen oproept en waar het prettig vertoeven is. Ik ben dus bekend met de ins en outs van de inrichting van hoeken bij VVE-programma’s, kinderdagverblijven en buitenschoolse opvang. 

 

En eenmaal klaar, ga ik gewoon verder... in mijn eigen atelier.

 

Nieuwsgierig? Ik ook naar jou!

Nanouk Teensma

Nanouk Teensma

Een jenaplanner in hart en nieren, dat ben ik. Dit is het onderwijs dat bij mij past door de creativiteit, de verbondenheid met ouders en kinderen en het werken vanuit en met de kinderen. Ik ben een echte bovenbouwer, die het heerlijk vindt om met de kinderen te sparren, ze creatief te laten denken. Ze te laten ontdekken en  verwonderen en vooral ze zichzelf te laten zijn binnen een gelukkige stamgroep.

Deze passie voor het jenaplanonderwijs geef ik vorm op de Antonius Abt in 's-Hertogenbosch, maar ook binnen de jenaplanvereniging bij NJPV Jong. Daarnaast geef ik graag workshops over jenaplanonderwijs,  wereldoriëntatie en taal. Dat is mijn grootste passie en die wil en kan ik op een inspirerende wijze overbrengen aan anderen.

 

‘Geniet van elke dag!’

Larissa Rand

Larissa Rand

Ik vind het geweldig om kinderen en volwassenen in beweging te brengen. Letterlijk en figuurlijk. Eigenaarschap is een woord waar ik veel waarde aan hecht, zowel bij kinderen als bij volwassenen. Eigenaar zijn, maar vooral je eigenaar voelen. Dingen doen, omdat jij het belangrijk vindt en je er dan ook verantwoordelijk voor wilt maken. Dat gun ik iedereen.

 

Het allerbelangrijkst vind ik, dat kinderen zichzelf mogen zijn en zich vanuit dat uitgangspunt mogen ontwikkelen op hun eigen niveau.
Ik kan mensen enthousiasmeren en inspireren en denk graag buiten de kaders. Hierdoor ziet de wereld er soms net wat anders uit en lukt het om partijen te verbinden, zodat ze samen sterker kunnen worden.

 

‘Als je mensen wilt leren bewegen, zul je ze eerst uit balans moeten brengen.’

Natasja de Kroon

Natasja de Kroon

Sinds mijn afstuderen als (ortho-)pedagoog ben ik actief in kinderopvang en onderwijs als pedagoog, trainer en coach.
Ik ben een idealist. In al mijn werk streef ik er naar om de wereld een beetje mooier te maken en om er voor te zorgen dat mensen zich gezien en gehoord voelen. Mijn focus ligt altijd op wat kinderen kunnen en zijn, niet op wat ze allemaal (nog) niet kunnen en zijn. Samen met teams ben ik in staat om in hele korte tijd grote veranderingen te bewerkstelligen.

Merlijn Wentzel

Merlijn Wentzel

In mijn werk als trainer/coach in het onderwijs is voor mij het allerbelangrijkste dat kinderen een fijne tijd op school hebben en daar ontdekken dat leren leuk is! Vanuit mijn achtergrond als orthopedagoog, door gesprekken met kinderen over school en door me in te leven in mijn eigen twee kinderen, weet ik wat het betekent voor een kind als dat niet zo is…
Je fijn voelen op school is een voorwaarde om veel te leren. Door goed te luisteren naar leraren en kinderen ondersteun ik hen met tips en meedenken op hun weg naar een gelukkige klas. 

 

Zonder relatie geen prestatie!

Tessa Vugts

Tessa Vugts

De kracht van spel laten ervaren, dat is waar ik grote én kleine mensen graag bewust van maak.

Als jenaplan leerkracht heb ik veel ervaring opgedaan rondom dit thema. Toen ik op zoek ging naar een nieuwe uitdaging, vielen bij mij alle puzzelstukjes op hun plek toen ik van mijn hobby mijn werk ging maken. Ik train kinderen én leerkrachten nu vanuit de spelprincipes van het improvisatietheater. Door spelenderwijs met improvisatie bezig te zijn, ontwikkel je zoveel vaardigheden: communicatie, creativiteit, samenwerken en persoonlijke ontwikkeling. Vaardigheden die in een veranderende toekomst ontzettend belangrijk zijn.

Mijn trainingen zijn speels en praktisch, gelinkt aan de praktijk en aangepast aan de wensen van de school. Je gaat altijd met een rugzak vol nieuwe spelvormen terug naar je eigen klas. Spelen maar!

 

Play isn't  the enemy of learning, it is learning's partner. (Stuart Brown)

Rob de Haas

Rob de Haas

De training Lateraal Denken in 2006 was een tipping point in mijn leven. Het inzicht dat creativiteit niets exotisch is, maar heel dichtbij en natuurlijk, vond ik geweldig en geruststellend... Wat later besefte ik dat elke bespreking of vergadering een co-creatieproces is en dat de kwaliteit van vergaderingen een kritieke succesfactor is voor elk team. Daar moeten we het samen maken!

Samenwerking is co-creatie, samen werken is leren om samen creatief oplossingen te bedenken. Hoe gaaf! Vergaderen kan werkelijk de ultieme plek zijn voor het gezamenlijk creëren van nieuwe, andere oplossingen en inzichten. Mijn passie zit hem in het wakker schudden van iedereen: meetings kunnen fantastisch zijn! Ik reik praktische tools aan om de collectieve wijsheid optimaal te benutten.
Echte samenwerking in combinatie met taakvolwassenheid is alleen te realiseren door gave meetings!

 

'Orange Field, making the world a better meeting place.’

  • Blog
  • Agenda
  • E-Learning
  • Producten
HetKan!