Als jij de kinderen een omgeving gunt waar spelen en leren onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, dan is dit een training voor jou!
IK WIL SPELEN! (IWS!) is een werkwijze voor de ontwikkelingsstimulering voor het jonge kind. IWS! stimuleert de brede ontwikkeling van het kind waarbij welbevinden en betrokkenheid centraal staan. IWS! gaat uit van ontwikkelingsstimulering die bij de natuurlijke manier van leren van het jonge kind past:
IWS! investeert in werkwijzen die de kennis van de pm’er van de ontwikkeling van het jonge kind vergroot. Door deze kennis te vergroten wordt het gebruik van een VE-programma geoptimaliseerd en ontstaat er meer ruimte om binnen het VE-programma ook in te durven spelen op kinderen of het VE-programma zelfs los te laten en te werken vanuit een beredeneerd aanbod. Hierdoor lukt het een werkwijze in te zetten die passend is bij de natuurlijke manier van het leren van het jonge kind. Binnen IWS maken we steeds inzichtelijk wat impliciet aan bod komt en wat we expliciet moeten stimuleren.
Deze VE-training is een basistraining voor het werken met ieder bestaand VE-programma en voldoet aan de wet OKE.
Als jij jouw kinderen een omgeving gunt waar spelen en leren onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, dan is dit een training voor jou!
Aan het einde van de training weet je de ontwikkeling van de kinderen te stimuleren die bij het jonge kind past. Je ontwikkelt een sterke basis voor het handelen in de praktijk. Vanuit een gedegen kennis en sterke interactievaardigheden weet je de kinderen uit te dagen en te stimuleren. Je weet dit handelen zichtbaar te maken zodat ook de ouders/ verzorgers van het kind hierin meegenomen worden.
Anite en Ingrid schreven het boek 'IK WIL SPELEN!' In de training 'IK WIL SPELEN!' werken zij uit hoe je dit in de praktijk kunt brengen in het werken met jonge kinderen van 0 tot 6 jaar. Deze visie op de ontwikkeling van het jonge kind werkt inspirerend en inzichtgevend om weer echt te kijken en te luisteren naar jonge kinderen die vaak maar één ding echt willen: spelen!
In IWS! rusten we kinderen van jongs af aan toe om mee te praten, mee te werken, mee te denken en mee te leven. Deze vorm van actief ontwikkelen en leren, versterkt de zelfstandigheid en het zelfvertrouwen van kinderen. De pm’er laat zich zien als positieve opvoeder waardoor kinderen de ruimte krijgen in de groep te leren samenleven.
Om concreet aan de slag te kunnen gaan met de pedagogische- en educatieve grondhouding van de pm’er hanteert IWS 10 ankers. Deze Ankers bieden een houvast om de gewenste grondhouding te verhelderen en binnen de organisatie bespreekbaar te maken/houden. Het geeft niet alleen weer wat we verwachten van de interactievaardigheden van de pm’er maar ook de wijze waarop we de interactieve vaardigheden graag uitgevoerd zien:
Jonge kinderen spelen graag. Binnen IWS! willen we de ontwikkeling stimuleren op een wijze waarbij je vooral inspeelt op de kinderen. We zeggen zeker niet : 'laat de kinderen maar spelen.' De kinderen spelen maar jij speelt hierin een erg grote rol. De pedagogisch medewerker heeft veel kennis en vaardigheden nodig om de ontwikkeling te stimuleren op de wijze die bij het jonge kind past.
Binnen IWS maken we steeds inzichtelijk wat impliciet aan bod komt en wat we expliciet moeten stimuleren. De rituelen gedurende een dag worden in kaart gebracht en aan doelen gekoppeld. Op deze manier wordt er de gehele dag gewerkt aan onder andere SLO-doelen. Hierdoor is het ook zichtbaar waar nog aan gewerkt moet worden op een andere manier. Dit wordt op een wijze gedaan waarbij de pedagogisch medewerker zich steeds bewust is van de impliciete en expliciete ontwikkelingsstimulering en de eigen rol hierin. De pedagogisch medewerker kan hierdoor leren in te spelen op kinderen zonder de beoogde doelen/ontwikkeling uit het oog te verliezen. Zij leert ook te zien welke kinderen in welke situatie expliciete training nodig hebben. IWS! is geenszins een ‘laissez-faire’ aanpak. Het stimuleert de pm’er nieuwsgierig te zijn naar de educatieve rol die zij in moet zetten.
De visie en de werkwijze van IWS! sluit aan op alle bestaande VE-programma's. Ook de bronnenboeken van bestaande methodes kunnen gebruikt worden. De interactievaardigheden zijn verweven door het programma, wat aansluit op het pedagogisch beleid van de kinderopvangorganisatie. De wijze waarop de interactievaardigheden in de praktijk worden gebracht binnen IWS!, vertaalt de pedagogische visie naar de praktijk.
Bij 'IK WIL SPELEN!' hebben wij SLIM bouwstenen ontwikkeld die je inzicht en kennis vergroot tijdens je werk op de groep. SLIM staat voor ‘Spelend Leer Ik Mezelf’. In de bouwstenen vind je de inhoudslijnen van de ontwikkelingsdomeinen: motoriek, taal, rekenen, spel, sociaal-emotioneel, zelfsturing en ondernemingszin.
SLIM helpt je de inhoudslijnen herkennen in het spel van de kinderen. Zo zie je steeds beter waar kinderen in hun ontwikkeling staan, wat zij nodig hebben en wat nog aandacht nodig heeft. Je leert gericht passende interventies in te zetten tijdens het spel van de kinderen en in de alledaagse dingen.
Andere onderwerpen van module 2 zijn:
Spel en spelontwikkeling
Uitgaan van verschillen
Begeleidersrollen instructeur, trainer en begeleider
Groepsmanagement
Ouderbetrokkenheid
Je hebt kennis gekregen van de inhoudslijnen van kinderen en je weet op kindgerichte wijze de juiste interventies te plegen, zonder dwingend aanwezig te zijn:
Je weet uit te gaan van verschillen en de ontwikkeling van de kinderen op hun eigen niveau te simuleren:
Je leert IWS! in de praktijk te brengen.
Je weet:
Je weet hoe je de ouderbetrokkenheid kunt vergroten en brengt dit in de praktijk.
Indien je de volledige training (13 bijeenkomsten) hebt gevolgd ontvang je het VE-certificaat.
De VE-training 'IK WIL SPELEN!' is bedoeld voor afgestudeerde pedagogisch medewerkers of peuterleidsters die nog niet VVE gecertificeerd zijn en/of professionals die graag de ontwikkeling willen stimuleren op een wijze die bij het jonge kind past.
De training bestaat uit module 1 (7 bijeenkomsten), module 2 (6 bijeenkomsten) van 3 a 4 uur met korte pauze.
Elke bijeenkomst bestaat uit de volgende ingrediënten:
Terugblik: delen van en reflecteren op de uitdagingen waarmee je geoefend hebt.
Aan de slag met een nieuw anker of ontwikkelingsgebied: theorie en concrete
beelden uit de praktijk.
Reflectie: waar sta jij nu, wat kan je morgen gelijk toepassen, waar wil je heen en wat heb je daarvoor nodig?
Vaststellen van de uitdagingen voor de komende weken.