• Jenaplan divers

    Werken in het jenaplanonderwijs vraagt om gerichte professionalisering.
    Je kunt in het jenaplanconcept geïntroduceerd worden, het verkennen of erin opgeleid worden. Of je zoekt verbreding van bestaande kennis en wil samen met je collega’s je jenaplanonderwijs (verder) ontwikkelen.


    HetKan! biedt professionalisering voor zeer uiteenlopende jenaplanthema’s.

  • Jenaplan goed-beter-best

    HetKan! daagt je uit het gesprek aan te gaan over de ideale jenaplanschool. We doen dat aan de hand van het werkdocument dat HetKan! hiervoor ontwikkelde. Met dit document in de hand onderzoek je hoe het jenaplanconcept in jouw groep en/of school werkt.
    Wat zou jij willen ontwikkelen en wat wordt daarover gezegd in het boek Jenaplan, school waar je leert samenleven?
    Wat zou jij toe willen voegen of anders vorm willen geven?
    Elke opmerking gaat vergezeld met de vragen: Waarom zou je dat willen? Welk doel dient het?

  • Het jenaplanconcept in de praktijk

    Om het jenaplanconcept uit te leggen en de kwaliteit te bewaken kennen we veel documenten:
    basisprincipes, kwaliteitskenmerken, kernkwaliteiten en jenaplanessenties.
    Wat is de onderlinge relatie en hoe breng je het in de praktijk?


    Door jarenlange ervaring in eigen praktijk en begeleiding van veel jenaplanscholen kent HetKan! veel mogelijkheden om het concept te vertalen naar de praktijk.
    Samen met HetKan! kijk je naar het ontstaan en de achtergronden van jenaplan. Aan de hand van uiteenlopende voorbeelden maken we een analyse van ontwikkelingswensen van het team en komen zo tot een concreet plan van aanpak.


    Het steeds blijven pendelen tussen visie en vormgeving is een belangrijke basis binnen de professionalisering van HetKan!

  • De essenties van Jenaplan & Freinet

    ondernemen - plannen - samenwerken - creëren - presenteren - reflecteren – verantwoordelijkheid

    Jenaplan- en Freinetscholen hebben deze essenties uitgewerkt.
    Wat zie jij als de essentie van onderwijs?
    Hoe geef je kinderen de ruimte om deze essenties te ontwikkelen?


    HetKan! ondersteunt je bij het vormgeven van jouw onderwijs, zodat deze essenties er als vanzelfsprekend in verweven zitten.

  • Vraag het de kinderen!

    Gelukkige kinderen beschikken over zelfstandigheid, zelfrespect, zelfvertrouwen en zelfbeschikking. Kinderen ontwikkelen dat niet zomaar, de stamgroepleider heeft daarin een belangrijke taak. Jij doet ertoe!
    Dit aanbod is een must voor elke stamgroepleider.


    Wil jij een pedagogische basishouding ontwikkelen om volgens het jenaplanconcept te werken en kinderen alle ruimte geven zich vanuit welbevinden en betrokkenheid te ontwikkelen? Dan is Vraag het de kinderen echt iets voor jou!

  • Kindgericht werken in de onderbouw, dat is pas jenaplan!

    Iedereen wil kindgericht werken, maar wat betekent dit nou echt en hoe breng je dat in de praktijk?
    Als jij jouw onderbouwkinderen een omgeving gunt waar spelen en leren onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, dan is dit een opleiding voor jou. Jenaplanonderwijs binnen de onderbouw pur sang!


    HetKan! ontwikkelde de 10 Ankers die je houvast bieden om met jouw mogelijkheden, binnen jouw praktijk kindgericht werken vorm te geven.
    Jenaplan met het jonge kind, HetKan!

  • W.O. en de verwondering van kinderen in ere houden

    stamgroepwerk in de praktijk


    Wereldoriëntatie is het hart van ons onderwijs! Stamgroepwerk gaat uit van de verwondering van het kind! Een goede stamgroepleider lijkt lui!
    Jenaplanessenties, 21st-century-skills, kerndoelen, cursussen, creatief denken, leerlijnen, meervoudige intelligentie, coöperatief leren, leren leren, hoe werkt het brein, leren onderzoeken…

    Zie jij de bomen nog door het bos? Wij wel!
    Maak kennis met ons denkkader voor Jenaplanonderwijs. Hierdoor is het stamgroepwerk het hart van het onderwijs en weet jij op welke wijze je dat kunt bereiken. Jenaplan W.O., HetKan!

  • De gelukkige stamgroep

    Kijken achter gedrag als pedagogische vaardigheid


    Een pedagogisch concept vraagt om een pedagogische basishouding. Het kijken naar wat er achter het gedrag van kinderen zit, speelt daarin een grote rol. 
    Hoe doe je dat? En vooral: hoe doe je dat juist op de momenten dat het jou niet goed uit komt of wanneer je geraakt wordt? Deze rol van de stamgroepleider is een grote uitdaging!


    Met De Gelukkige Stamgroep... nodigt HetKan! je uit direct aan de slag te gaan en te ontdekken hoe snel de sfeer in de groep verandert omdat jij het verschil maakt.

  • Snap jij het? Activerende jenaplandidactiek.

    Volg jij het directe instructiemodel, noem jij doelen aan het begin van de instructie?
    Werkt dit zoals beweerd wordt en past het ook echt bij kinderen?
    Welke andere instructiemodellen bestaan er nog meer?
    Welke rol speel jij in de ontwikkelingsstimulering van de kinderen en hoe geef je vorm aan deze rol?
    Op welke wijze verzorg je mooie leergesprekken tussen kinderen en blijft samen leren een belangrijke plaats houden? Eén ding staat vast: jij doet ertoe!

    Wil jij 'luier' lijken en de kinderen activeren? Dan is dit aanbod echt iets voor jou! Alle bekende worstelingen komen aan bod en vervolgens ga je aan de slag om opnieuw te ontdekken wat 'uitleggen' is.


  • Maak van de blokperiode een uitdagende leeromgeving!

    In de blokperiode werken, spelen en spreken kinderen samen. Het is een langere periode waarin ze werken aan oefentaken voor taal en rekenen, bezig zijn met stamgroepwerk of voorbereiden van de klassenvergadering of weeksluiting.

    HetKan! onderzoekt met jou welke factoren een rol spelen bij de vormgeving van de blokperiode. Door jarenlange ervaring in eigen praktijk en begeleiding van veel jenaplanscholen kent HetKan! veel mogelijkheden om te werken aan deze factoren.

  • Levend taalonderwijs

    Het hele lokaal ademt taal! Taal oefenen in betekenisvolle situaties. Dat is heel wat anders dan een les spelling of dictee. Taal hoeft geen ‘vak apart’ te zijn. Taal in de vorm van ‘levend onderwijs’ is zoveel leuker, maar vooral ook zoveel zinvoller.

     

    HetKan! ondersteunt scholen bij het ontwikkelen van een nieuwe werkwijze binnen het team. Een werkwijze die de benodigde vaardigheden van de stamgroepleiders ontwikkelt en waarborgt, zodat het ook praktisch werkbaar is.

  • Levend rekenonderwijs

    Zet de rekenbril op en maak jouw rekenonderwijs betekenisvol, levend, doelgericht, uitdagend en procesgericht. Leer hoe je tegelijkertijd zorgt voor de ruimte die nodig is voor het ontwikkelen van de jenaplanessenties.


    HetKan! helpt je om kinderen te laten zien dat rekenen een uitdagende puzzel is waarin veel te ontdekken valt.

  • Freinet-technieken

    Celestin Freinet en Peter Petersen (jenaplan) hebben verschillende uitgangspunten, maar vullen elkaar daardoor juist prachtig aan. Petersen sprak over een schoolwoonkamer, Freinet over een werkplaats. Beiden wilden dat onderwijs betekenisvol zou zijn en dat er geleerd werd in het echte leven.

    HetKan! onderstreept dit volledig en leert je de Freinettechnieken kennen en inzetten.

  • De ruimte als pedagoog

    Petersen spreekt over de pedagogie van de ruimte en hoe er een wisselwerking is tussen de ruimte en de kinderen. Ze beïnvloeden elkaar wederzijds.
    Dat maakt het belangrijk ervoor te zorgen dat de schoolwoonkamer een eigen gezicht heeft. De wijze waarop we de ruimte samen met de kinderen inrichten en de materialen die we inzetten spelen een belangrijke rol. Wanneer je de stamgroep binnen komt, zie je direct wat er leeft!


    HetKan! inspireert jou om de omgeving en materialen in te zetten als een derde pedagoog. Een pedagoog die kinderen prikkelt om aan de slag te gaan.

  • Rapportage

    Evalueren is een belangrijk onderdeel van het leerproces. Wát en dát je evalueert, is een belangrijk signaal naar de kinderen. Hoe maak je 'het leren zichtbaar' en hoe doe je dit samen met de kinderen?


    HetKan! ontwikkelde samen met stamgroepleiders verschillende vormen van documenteren. 

  • Creatief denken

    Creatief denken is een onmisbare vaardigheid. Vaak wordt gedacht dat je creativiteit van nature bezit of niet. Dat is niet zo, het is een aan te leren vaardigheid. Onze wereld heeft creatieve probleemoplossers nodig! Binnen jenaplanonderwijs willen we de verwondering van kinderen in ere houden. Creatief denken is een vaardigheid die leidt tot oplossingen, tot saamhorigheid, tot je kunnen verplaatsen in een ander waarmee het de verwondering voedt.


    HetKan! biedt een training die je een basis geeft om creatief en buiten de gebaande paden te denken. Ontdek het zelf en met de kinderen!

  • Leren leren

    Hoe kun je nu leren leren als je nog niet weet wat leren is? 
    Het is fijn als je geniet van leren en het jezelf gunt om hobbels te nemen, zodat je groeit. Leren is een vaardigheid die het ene kind als vanzelfsprekend tegenkomt en ontwikkelt, maar voor een ander juist de grootste uitdaging is.


    HetKan! helpt je graag bij het verkennen en inzetten van technieken binnen jouw onderwijs waarbij kinderen het leren leren mogen leren.

  • Samen opvoeden

    Opvoeden doe je samen! Hoe fijn is het wanneer school en ouders van elkaar weten op welke wijze zij tegen opvoedkundige vraagstukken aankijken. Dit vraagt een basishouding van zowel ouders als stamgroepleiders.


    HetKan! biedt verschillende mogelijkheden aan ouders en teams om samen te werken een constructieve basishouding.

HetKan!