Snap jij het? Activerende jenaplandidactiek.

JIJ DOET ERTOE

SNAP JIJ HET? ACTIVERENDE JENAPLANDIDACTIEK.

Volg jij het directe instructiemodel, noem jij doelen aan het begin van de instructie?
Werkt dit zoals beweerd wordt en past het ook echt bij kinderen?
Welke andere instructiemodellen bestaan er nog meer?
Welke rol speel jij in de ontwikkelingsstimulering van de kinderen en hoe geef je vorm aan deze rol?
Op welke wijze verzorg je mooie leergesprekken tussen kinderen en blijft samen leren een belangrijke plaats houden? Eén ding staat vast: jij doet ertoe!

Wil jij 'luier' lijken en de kinderen activeren? Dan is dit aanbod echt iets voor jou! Alle bekende worstelingen komen aan bod en vervolgens ga je aan de slag om opnieuw te ontdekken wat 'uitleggen' is.

Wat zegt Het Kleine Jenaplan erover?

  • De onderwijzer moet ervoor oppassen de kinderen onnodig van dienst te zijn.
  • De ‘begeleiding in het onderwijs’ moet op echte zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid berusten.
  • Voor de ‘oefencursus’ zal geheel naar behoefte een deel of de hele groep bijeengebracht kunnen worden.
  • De onderwijzer zal ondervinden hoe de didactische capaciteiten van oudere kinderen hem veel werk uit handen nemen.

bron: Peter Petersen in Het Kleine Jenaplan


Wat betekenen deze uitspraken voor jouw manier van instructie geven? 
Geef jij alle instructies in je stamgroep, in instructiegroepen of in jaargroepen?
Volg jij het directe instructiemodel en noem jij doelen aan het begin van de instructie?
Werkt dit zoals beweerd wordt en past dit daadwerkelijk in ons concept?
Is er tijdens de instructie ook ruimte voor de Jenaplanessenties?
En nog interessanter: waarom kies je wat je kiest?

Opnieuw ontdekken wat uitleggen is

In dit aanbod gaan we op allerlei manieren ervaren wat instructie geven is, welke instructiemodellen er zijn. Hoe kun je kinderen gedachtenposters laten maken, zodat je sneller achterhaalt hoe ze denken en welke strategieën ze toepassen. 
We duiken in ‘uitgaan van verschillen’ binnen de instructie. Daarbij kijken we positief kritisch naar het directe instructiemodel en naar andere modellen zoals het CSA-model (Concreet, Schematisch, Abstract) geleid herontdekken.

HetKan! laat je ervaren wat uitleggen, instructie geven, didactisch coachen en  ontwikkelingsstimulering precies is en op welke verschillende manieren je dit kunt vormgeven. Kortom, wij gaan je uitleggen wat uitleggen is... of toch liever niet?!
Na dit traject is er voor jou geen weg meer terug en zullen niet alleen jouw instructies er anders uitzien, maar ook de opbrengst op vele vlakken!

Klik hier voor de verschillende vormen waarop wij 
Snap jij het? Activerende jenaplandidactiek aanbieden.

 

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

inspiratiedag

CODE
l96TkL28MH
AANTAL UREN
6RU

opleiding

CODE
xijorOEdAP
AANTAL UREN
100RU

teamtraject

CODE
DkMEyjZUaG
AANTAL UREN
52RU
HetKan!