De intern begeleider / kwaliteitscoördinator: een belangrijke spil in de jenaplanschool!
Uitgaan van verschillen, zicht op ontwikkeling vanuit de jenaplanvisie, betekenisvol onderwijs waarbij het stamgroepwerk alle ruimte krijgt: de intern begeleider kwaliteitscoördinator is degene die het team hierin weet te stimuleren en te begeleiden om samen met hen daarbij passend onderwijs te ontwikkelen.
De rol van de intern begeleider / kwaliteitscoördinator is zeer bepalend voor de wijze waarop het team naar de kwaliteit vanuit onderwijs kijkt. Over welke kwaliteit hebben jullie het? Hoe krijg je zicht op dat wat je graag zou willen bereiken in het onderwijs, ook echt bereikt?
Voor veel intern begeleiders / kwaliteitscoördinatoren een uitdaging waarbij HetKan! je graag ondersteunt.
Daarom verzorgen we een aanbod van 5 bijeenkomsten waarin we inspelen op wat jouw vragen zijn, uitwisseling mogelijk maken met andere professionals en je op weg helpen met onderdelen uit het volgende aanbod:
- Ken je concept: welke basiskennis over het concept heb jij nodig om jouw rol als intern begeleider te kunnen invullen?
- Zicht op ontwikkeling: cyclus planmatig werken op een Jenaplanschool (inzicht Jenaplanconcept in relatie tot zorgstructuur, uitdiepen cyclus, documenten eigen school in cyclus plaatsen en vergelijken met eigen school) presentaties over groep door stamgroepleiders/ groepsbesprekingen en kindbesprekingen.
- Analyseren, interpreteren, interveniëren vanuit jenaplanvisie.
- Pedagogische grondhouding/ kindgesprekken/ gelukkige klas/ achter het gedrag kijken.
- Gespreksvoering/ rol van begeleider / kwaliteitscoördinator /coach van stamgroepleiders/ rol van ouders.
- Vakdidactiek in een notendop/ inhoud onderwijsplannen/ kwaliteitskaarten/ groepsbezoeken waartoe en hoe kijk je?
- Rol van de IB’er / kwaliteitscoördinator: kenniscoördinator/onderwijsontwikkelaar/ motor van het team/ veranderingsprocessen begeleiden, plek van groepsbesprekingen hierin/ innovatie.
- Visie op het jonge kind en de planmatige cyclus die hierbij past.
- Vragen die jullie zelf beantwoord zouden willen zien.
Planning 2024-2025
Er zijn 5 hele dagen gepland verspreid over het schooljaar, steeds van 09.00-16.00 uur:
- Ma 30 sep
- Wo 20 nov
- Do 23 jan
- Wo 26 mrt
- Do 5 jun
kosten: €1750
locatie: nader te bepalen
Geef je nu op door je in te schrijven via bovenstaande oranje inschrijfknop.
Naast deze bijeenkomsten verzorgen we ook het volgende aanbod:
Coaching en begeleiding in de praktijk
Regelmatig ontmoeten we intern begeleiders die graag even sparren met ons over een aantal onderwerpen die binnen de school spelen. Zo zijn we een sparringpartner op de achtergrond. Dit kan, indien gewenst, uitgroeien tot een intensief coachingstraject. Samen ontwikkelen we wat het team nodig heeft om het onderwijs vorm te geven wat je de kinderen gunt.
Wil je meer weten, dat kan door contact met ons op te nemen.
Diverse inspiratiebijeenkomsten
HetKan! heeft verschillende middelen ontwikkeld voor de (schoolleider en) intern begeleider / kwaliteitscoördinator die het jenaplanconcept wil voorleven. We bieden een divers aanbod voor (schoolleiders en) intern begeleiders / kwaliteitscoördinatoren. Je ontmoet hierbij natuurlijk ook andere jenaplanprofessionals. Deze momenten plannen we regelmatig in dus houd onze agenda in de gaten of stuur ons een bericht wanneer je belangstelling hebt.
Een greep uit de thema's die aan bod kunnen komen.
- Zicht op ontwikkeling: cyclus planmatig werken op een Jenaplanschool (inzicht Jenaplanconcept in relatie tot zorgstructuur, uitdiepen cyclus, documenten eigen school in cyclus plaatsen en vergelijken met eigen school) presentaties over groep door stamgroepleiders/ groepsbesprekingen en kindbesprekingen.
- Analyseren, interpreteren, interveniëren vanuit jenaplanvisie
- Pedagogische grondhouding/ kindgesprekken/ gelukkige klas/ achter het gedrag kijken
- Gespreksvoering/ rol van begeleider /coach van stamgroepleiders/ rol van ouders
- Vakdidactiek in een notendop/ inhoud onderwijsplannen/ kwaliteitskranten/ groepsbezoeken waartoe en hoe kijk je?
- Rol van de IB-er / kwaliteitscoördinator: kenniscoördinator/onderwijsontwikkelaar/ motor van het team/ veranderingsprocessen begeleiden, plek van groepsbesprekingen hierin/ innovatie
- Visie op het jonge kind en de planmatige cyclus die hier bij past
- Etc.
Klik hier voor de verschillende vormen waarop wij
De intern begeleider binnen de jenaplanschool aanbieden.