IK WIL SPELEN! (IWS!) is een werkwijze voor de ontwikkelingsstimulering voor het jonge kind. IWS! stimuleert de brede ontwikkeling van het kind waarbij welbevinden en betrokkenheid centraal staan. IWS! gaat uit van ontwikkelingsstimulering die bij de natuurlijke manier van leren van het jonge kind past:
IWS! investeert in werkwijzen die de kennis van de pm’er van de ontwikkeling van het jonge kind vergroot. Door deze kennis te vergroten wordt het gebruik van een VE-programma geoptimaliseerd en ontstaat er meer ruimte om binnen het VE-programma ook in te durven spelen op kinderen. Hierdoor lukt het een werkwijze in te zetten die passend is bij de natuurlijke manier van het leren van het jonge kind. Binnen IWS maken we steeds inzichtelijk wat impliciet aan bod komt en wat we expliciet moeten stimuleren.
Hierbij gaan we uit van verschillen en stellen per ontwikkelingsgebied samen met de organisatie een ontwikkelingsplan op waarbij we de basisaanpak voor dit ontwikkelingsgebied uitwerken. Ook wordt uitgewerkt hoe we hierbinnen uitgaan van verschillen en wordt de aanpak vastgelegd voor de kinderen die andere begeleiding nodig hebben om de basis te kunnen ontwikkelen (intensief) en kinderen die zich nog verder kunnen ontwikkelen (verrijkt).
In IWS! rusten we kinderen van jongs af aan toe om mee te praten, mee te werken, mee te denken en mee te leven. Deze vorm van actief ontwikkelen en leren, versterkt de zelfstandigheid en het zelfvertrouwen van kinderen. De pm’er laat zich zien als positieve opvoeder waardoor kinderen de ruimte krijgen in de groep te leren samenleven.
De kwaliteit van de kinderopvang binnen de organisatie wordt door de onderwijsinspectie of GGD gecontroleerd. Zij controleren de gehele organisatie en richten zich steeds meer op proceskenmerken:
IWS! biedt een gedegen training waarbinnen al deze factoren aan bod komen. We hanteren daarbij als uitgangspunt dat het op een wijze gebeurt die recht doet aan kinderen.