Eén van de krachtigste manieren om het kind en iedereen om hen heen te laten zien wat jij het kind gunt en hoe jij tegen ontwikkelingsstimulering aan kijkt, is 'documenteren'.
HetKan! ontwikkelde samen met pedagogische medewerkers verschillende vormen van documenteren. Hoe maak je de ontwikkeling zichtbaar en hoe doe je dit samen met de kinderen?
We laten het niet alleen zien, je gaat ook je eigen wijze ontwikkelen. Procesgericht documenteren, HetKan!
Het uitgangspunt voor het procesgericht denken is dat je ieder individueel kind moet leren kennen. De kinderen op hun beurt, moeten zichzelf, hun wereld én jou leren kennen. Al wat je daarvoor nodig hebt, is een open, onderzoekende houding in het benaderen van je groep en de kinderen daarin. Documenteren ondersteunt je hierin.
Ontdek met HetKan! wat de kinderen beweegt en welke onderwerpen zij interessant vinden. Leg deze bevindingen en onderzoeken vast in woord en beeld, zo ontstaat ‘pedagogische documentatie’. Denk daarbij aan het opnemen van wat je ziet en het maken van foto’s en video’s van het werken van kinderen.
Deze documentatie maakt het denk-, maak- en leerproces zichtbaar en dus bespreekbaar. Je kunt nu reflecteren met de betrokkenen: kind, ouders en pedagoog.
HetKan! laat je zien hoe praten met de betrokkenen over zijn werk en vorderingen op basis van deze documentatie zorgt voor een heel andere manier van evalueren. Er is geen oordeel achteraf over een afgerond product. Voortaan ga je het leerproces begeleiden en bijstellen terwijl het aan de gang is.
Geen toetsen ván het leren, maar toetsen óm te leren. Door bijvoorbeeld beeldwerk van kinderen op te hangen en samen te voorzien van teksten die het proces vertellen, helpen we alle betrokkenen procesgericht te kijken en elke stap hierin te waarderen. Dat is wat je bereikt met dit hetKan!-aanbod.