Deze opleiding is voor velen een mooie uitdaging. De jenaplanopleiding gaat namelijk over jou! Jij en jouw onderwijspraktijk staan centraal in deze jenaplanopleiding van HetKan!
De jenaplanopleiding gaat over:
het jenaplanconcept en
...de manier waarop jij tegen leren en ontwikkelen aankijkt.
...over de rol die jij wilt en kunt spelen in de ontwikkeling van kinderen.
Wat gun jij de kinderen in jouw groep?
Wat vind jij dat ze moeten en mogen ontwikkelen als ze bij jou op school zitten?
Hoe geef jij dat vorm en hoe kom je er achter of je bereikt wat je voor ogen hebt?
En tenslotte: wie ben jij?
Wie is die stamgroepleider die voor jouw groep staat, want jij doet er toe!
De doelstelling van deze opleiding is dat jij kennis opdoet over jenaplanonderwijs, dit kunt uitdragen en in de praktijk weet te brengen.
Jenaplanonderwijs is prachtig onderwijs. Wij dagen jou uit om je eigencgrondhouding te onderzoeken. Tijdens de bijeenkomsten maken we gebruik van de basisactiviteiten gesprek, spel, werk en viering en is het stamgroepwerk het hart van ons onderwijs. Wat dat betekent, ga je zelf ontdekken. Je voltooit de opleiding met het behalen van een POST-HBO diploma.
Het curriculum van deze opleiding bestaat uit:
De opleiding voor het Diploma jenaplanbasisonderwijs is voorbehouden aan daartoe erkende opleidingen zoals HetKan! Het diploma Jenaplanbasisonderwijs is door de Minister van Onderwijs erkend (d.d. 1 aug. 1988) als aanvullend bewijs van bekwaamheid, in de zin van artikel 105 van de Wet op het Basisonderwijs.
De studieomvang bedraagt 8 EC.
De opleiding is gevalideerd door Registerleraar en omvat 224 RU.
Een deelnemer heeft als vooropleiding de PABO afgerond of een andere pedagogische- didactische opleiding op HBO-niveau.
De Post-HBO opleiding jenaplan leidt op
tot gediplomeerd jenaplanstamgroepleider. Bijeenkomsten, die opleiden tot het Jenaplandiploma, kennen in totaal 100 contacturen (excl.stage).
De studiebelasting bedraagt
224 uur (8 x 28 uur= 8EC’s, bestaande uit 30 bijeenkomsten van 3 contacturen per bijeenkomst en 4 uur studietijd rondom elke bijeenkomst).
Voor studenten, die op een jenaplanschool werken, geldt dat zij jaarlijks minimaal een dag stage lopen op een andere jenaplanschool. Deze stage dient gekoppeld te worden aan de onderzoeken, die de student uitvoert.
De contacturen bij de Post-HBO opleiding kunnen op verschillende manieren worden opgebouwd: het dienen minimaal studiebijeenkomsten van 3 uur te zijn. Daarnaast kan gekozen worden voor: tweedaagsen of studiedagen.
Wij zullen dit steeds met de studenten en hun schoolleiders afstemmen.
HetKan! biedt een jenaplanopleiding, die voldoet aan het Centrum Post Initieel Onderwijs Nederland (CPION) van de stichting Hoger Onderwijs Nederland met het predicaat Registeropleiding jenaplan. Dat betekent dat de deelnemers opgeleid worden tot erkend jenaplanstamgroepleider. Veelal wordt gewerkt met leervragen zoals die geformuleerd worden door de student, de bouw of school. Uiteindelijk gaat het om de persoonlijke ontwikkeling van de student. Het doel is dat de student groeit in zijn of haar pedagogische grondhouding. De opleiding biedt het totale spectrum van het jenaplanconcept (zoals verwoord in competenties hieronder), waardoor studenten en cursisten beter toegerust zijn voor de uitvoering van het stamgroepleiderschap. Hiertoe dienen de studenten te werken aan de competenties en doelen, die aan deze opleiding zijn gekoppeld.
In de opleidingsmap zijn de gevraagde competenties, de basisdocumenten van de opleiding, het curriculum, de verplichte literatuur en de kernkwaliteiten opgenomen. Zo kan elke student deze documenten steeds weer terugvinden en tevens zijn of haar eigen proces zichtbaar maken. Aan de hand van de competenties, die vastgesteld zijn door de NJPV, schalen studenten zichzelf in bij de start van elke fase binnen de opleiding. Vanaf dat moment start het bijhouden van het (digitaal) portfolio, waarin de ontwikkeling vanaf de geformuleerde beginsituatie zichtbaar wordt gemaakt. Voor de interpersoonlijke, pedagogische en reflectieve competenties geldt, dat studenten op het niveau van professional moeten zitten, wil de student in aanmerking komen voor het diploma. Van de overige competenties geldt dat minimaal het niveau competent moet worden behaald.
Ook dat is mogelijk. Bij school gebonden opleidingstrajecten vindt er afstemming plaats op de accenten die het team zelf wil leggen. Hierdoor kan de opleiding een grote bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de school. Uiteindelijk blijft het om de persoonlijke ontwikkeling van de student gaan.
De ontwikkeling van een student wordt gevolgd via het eigen (digitaal) portfolio, waarin alle opdrachten en meesterstukken zijn opgenomen. Op basis van dit portfolio voert de opleider tussentijdse gesprekken met studenten.
De opleiding wordt afgesloten door:
Wat betekent dit concreet? Het gaat om jouw (jenaplan) ontwikkeling. Wij zijn er om jou te stimuleren tot een goed stamgroepleiderschap. Zoals we kinderen steeds proberen uit te dagen en te prikkelen, zullen we ook jou uitdagen. Vanuit de jenaplaninhouden kun jij concluderen welke verdieping jij kunt maken. Je legt de relatie tussen het concept en jouw ontwikkeling. In de afstudeerfase onderzoek jij hoe jij de kern van je ontwikkeling kunt bereiken en maak je dit aan de hand van een praktisch onderzoek zichtbaar.