Een pedagogisch concept vraagt om een pedagogische basishouding. Het kijken naar wat er achter het gedrag van kinderen zit, speelt daarin een grote rol.
Hoe doe je dat? En vooral: hoe doe je dat juist op de momenten dat het jou niet goed uit komt of wanneer je geraakt wordt?
Deze rol van de stamgroepleider is een grote uitdaging, want jij doet er toe voor een gelukkige groep.
Soms maken kleine dingen een groot verschil. Iets net iets anders doen, kijken of luisteren. De gelukkige groep valt of staat met de groepsleider. Maar je staat er niet alleen voor. De kinderen in je klas zijn je medestanders. Dit traject ondersteunt en inspireert je daarbij.
Kinderen die ons het meest nodig hebben,
laten ons dat vaak op een vervelende manier zien.
Het stimuleren van een gelukkige groep doe je niet met een methode, maar stimuleer je door de cultuur in jouw groep. Samen met 'Geluksvogels' ontwikkelde HetKan! Tien wenken voor de gelukkige groep. Een programma dat handvatten geeft voor de wijze waarop je een positieve cultuur binnen je stamgroep stimuleert.
In dit traject gaan we praktisch aan de slag met het hele team. Binnen de school ontwikkel je een attitude en werkwijze die de gelukkige groep ondersteunt.
Welke gedragingen van kinderen vind jij een uitdaging en op welke manier kun jij daar morgen al anders op reageren? Wat levert dat op, wat blijft een uitdaging en hoe komt dat?
Hoe kun je de volwassene zijn, die kinderen begeleidt op een wijze die jij kinderen gunt?
Een gelukkige groep begint bij een stamgroepleider die bereid is om model te staan voor de manier waarop we met elkaar omgaan. Een stamgroepleider die kritisch naar zichzelf kijkt en bereid is om zijn eigen rol en handelen onder de loep te nemen.
De gelukkige groep stimuleer je de hele dag door, want op school leer je samenleven op ieder moment van de dag! Jij doet er toe!
Lees ook: Het inspiratieboek voor de gelukkige klas.